Veelgestelde vragen

Is Pilates een sport?

Ja.  Het is alleen geen dynamische sport waarin je je hartslag omhoog brengt en veel zult transpireren. Pilates is een ‘core stability’ en ketentraining. Daarmee creëren we een sterke buik en stevige onderrug.  We schakelen de diepe buik- en rugspieren in. Het is een totaal training waarmee je het hele lichaam versterkt en soepeler maakt. De lichaamscontouren zullen veranderen en je houding verbetert. Je zal je meer bewust worden van je lichaam. Het is een sport die voor iedereen veilig is.

Is het gemengd, mannen en vrouwen door elkaar?

Ja, hoewel de vroege uren vooral door vrouwen bezocht worden.  Alle lessen zijn gemengd, mannen en vrouwen door elkaar. De mannen zijn tot op heden in de minderheid.

Met hoeveel mensen zit ik in de les?

Pilates Delft streeft ernaar een maximum aantal deelnemers in de les te hebben om individuele begeleiding te kunnen blijven bieden. Het maximum wat wordt aanhouden is 15 deelnemers.

Ik ben beginner; kan ik dan zomaar meedoen?

Ja. Iedereen kan ongeacht de leeftijd Pilates les volgen op zijn of haar niveau. Dat is nu juist het mooie van Pilates. Er zijn talloze alternatieve oefeningen mogelijk die hetzelfde beogen als de wat moeilijkere oefeningen. Zelfs met een blessure kan je mee doen aan de Pilates les. De oefening wordt voor jou dan gemakkelijk aangepast. Deel bijzonderheden zoals blessures of anderszins daarom altijd met de Pilates docent. Wanneer er behoefte is  aan een doelgroep specifieke aanpak gaan we de mogelijkheden bespreken. 

Ik heb borstkanker gehad; kan ik dan zomaar meedoen?

Ja. De Pilates docent is opgeleid om mensen (veelal vrouwen) die borstkanker hebben gehad te begeleiden bij de Pilates oefeningen. Pilates oefeningen hebben een positief effect op kanker- gerelateerde vermoeidheid, actief weefsel (spiermassa) en het zelfbeeld.

Ik ben gevorderd; is het wel stevig genoeg voor mij?

Ja. Wanneer je gevorderd bent dan krijg je een alternatief waardoor je meer uitdaging ervaart. Het is van belang de Pilates oefeningen zo perfect mogelijk uit te voeren. De uitdaging zou dan ook kunnen liggen in het perfectioneren van een bepaalde Pilateshouding. Iedereen die aan Pilates doet maakt vorderingen, hoe klein of groot ook. Voor de uitdaging wordt ook gewerkt met dynabands, enkel- en polsgewichtsbanden, kleine ballen, balanskussens en Pilates foamrollen.

Wat moet ik zelf meenemen?

Je kan zelf een badlaken meenemen om op je mat (ter plaatse aanwezig) te leggen. In de winter is het dragen van sokken tijdens de Pilates les prettig. Om te voorkomen dat je glijdt zou je ervoor kunnen kiezen om antislip sokken te dragen. Blote voeten werkt uiteraard ook goed. Sommige mensen vinden het prettig om een flesje water mee te nemen naar de Pilates les.

Moet ik spullen aanschaffen?

Nee. Je hoeft niets aan te schaffen. Wanneer je liever een eigen mat hebt staat het je natuurlijk vrij deze mee te nemen. Het is wel aan te raden om makkelijk zittende kleding te dragen waarin je je goed kunt bewegen.

Tot slot, handig om te weten?

Alle deelnemers met een kwartaalkaart hebben een gereserveerde plek in de Pilates les op een vaste dag en tijd. Omdat bijna alle lesuren het maximum aantal deelnemers heeft, wordt het gerespecteerd als je je af meld wanneer je niet kan.  Inhalen wordt de deelnemers aangeboden als service en is elke eerste zaterdag van de maand op twee tijdstippen mogelijk. Er kunnen geen rechten ontleend worden aan het inhalen van de gemiste lessen. Af en toe wordt er een extra inhaal avond ingelast, deze wordt vooraf aangekondigd op de pagina wanneer.  Deelnemers die af en toe een losse les willen volgen kunnen een whatsapp 0643234642 of mail sturen om te horen of er plek vrij is.  Wanneer je als kwartaaldeelnemer een periode verhinderd bent (ongeacht de reden) en af wil zien van kwartaalbetaling kan helaas de gereserveerde plek niet meer voor je vrij gehouden worden. Er is momenteel een wachtlijst voor de Pilates les avonden én voor de vrijdagochtend.